Sunday, November 18, 2012

Min reise med kreft-del 2: Et besøk til legen

Så under råd og bekymring for kjæresten min jeg gikk til den lokale legesenter rett etter arbeidet en kveld og så en allmennlege som jeg hadde møtt en gang før.


Denne bestemt utøveren var annerledes enn andre leger jeg hadde møtt i siste. Han var milde, mykt talt og tilbrakte mer tid med sine pasienter enn andre jeg hadde kjent. Han forklarte også problemet til sine pasienter på en måte som ikke forvirre dem med medisinsk hokus pokus. Hvis jeg hadde å se en lege i det hele tatt, så er dette den jeg ville alltid velge.


Så da jeg fortalte ham min symptomer han sa "vi ville bedre sjekk hvis der er noe ekkel der."


"Ekkel?" Jeg hadde aldri hørt at uttrykket før, og jeg antok han refererte til parasitter. Som fornuftig! Hvis jeg hadde liksom svelget en slags parasitten og det hadde vært å dele min mat med meg, eller verste fortsatt foring på meg fra innsiden, dette ville sikkert føre til vekttap.


Den gode legen anbefalte jeg gjennomgå noen tester: brystet X-ray, ultra lyd, blodprøver. Litt ekstrem tenkte. Uansett, jeg booket den på en lokal sentrum og gjennomgikk disse testene. Følgende dagen jeg tilbake i arbeid som vanlig.


En uke senere returnerte jeg til legen. Han gikk over min blod-testresultater og pekte ut noen resultater som var over det normale området. Han indikerte at det var en "ekkel". På denne tiden innså jeg dette ikke lenger referert til parasitter, men noe annet helt. Han sa også min X-ray viste emfysem.


Jeg var i en slags ørske, og det første som kom til mitt sinn var "Vel, jeg får til å reise til den andre siden og Oppdag hva som er det!" Den "andre siden", livet etter døden og reinkarnasjon var alle emner jeg hadde tatt en interesse, og hadde blitt en del av min diplomstudium. Jeg ble henvist til to spesialister: en var en haematologist, den andre en onkolog. Begge disse spesialister enig det jeg hadde noen form for "ekkel" og at flere undersøkelser var nødvendig for å fastslå nøyaktig hva slags ekkel det var. En dag ble satt for min opptak til sykehus.


På dette stadiet tenkte jeg jeg skulle ta en pause fra jobben min. Jeg husker det hadde vært vanskeligere å samle energi til å komme inn i min arbeidsdag. På noen morgener hadde jeg satt i en nærliggende park etter at min buss- og ri for å absorbere noen sollys i håp om å absorbere litt energi. Jeg husker været har vært glimrende. Det ble lyse og solfylte og tidlig nok i dag å ikke være for varmt.


Bor tilbudt hjem liten lettelse. Jeg trengte ikke å kjempe med offentlig transport, som jeg antar var en god ting; men da jeg var der med det underliggende følelsen av ubehag, forvirring mellom sult og mangel på appetitt og svakhet.


Neste uke: del 3. "Hospital"

No comments:

Post a Comment