Saturday, November 3, 2012

Herceptin behandling - hvordan overleve behandling med Herceptin

Herceptin behandling er en ganske ny behandling for brystkreft. Det var opprinnelig var lisensiert for kvinner som hadde noen form for meteastatic bryst kreft spredning, men litt over to år siden det var lisensiert til å brukes på enhver kvinne med tidlig stadium brystkreft. For meg denne var forbløffende timing som jeg hadde nettopp hatt en mastektomi og det ble oppdaget at svulst jeg hadde var HER-2 positiv. Dette er den eneste typen svulst egnet for herceptin behandling.


Så, det ble organisert at etter kjemoterapi og strålebehandling ville jeg ha sytten Herceptin behandlinger på tre ukentlige intervaller. For å være ærlig etter alle de andre behandlingene jeg var sliten og trett. Men var jeg klar over hvor viktig denne behandlingen var og besluttet å gi det min alt!


Herceptin fungerer ved å blande seg inn i måten som brystkreft celler dele og vokse. Noen brystkreft celler dele og vokse når et protein som forekommer naturlig i kroppen fester seg til et annet protein kalt HER2, som finnes på overflaten av de brystkreft cellene.


Herceptin blokkerer denne prosessen ved å feste seg til HER2 protein slik at vekst faktor ikke kan nå brystet kreftceller. Dette stopper cellene fra dele og voksende.


Herceptin fungerer bare i folk som har høye nivåer av HER2 protein. Det ser ut til å ha liten effekt i de som ikke gjør. Omtrent én av fem brystkreftpasienter er HER-2 positiv


Argumentasjon bak gir Herceptin over sytten behandlinger er at tidsskalaen fra diagnose til slutten av Herceptin er ca halvannet år... og atten måneder er den mest sannsynlige tidspunktet for svulst å gå tilbake, eller metastic spre oppstår-smart ikke du tror!


Under min behandlinger-som jeg kom hjem - jeg følte lei men ikke den fryktede nær døden tretthet som følger med kjemoterapi, og det varte bare et par dager. Som sa det var en bygge opp effekt og nærmer seg slutten av det jeg føler meg ganske ropey mye av tiden. Mitt største problem med Herceptin var cannulation. Etter å ha hatt Epirubicin som en av min kjemoterapi narkotika mine årer i min hånd og arm var vanskelig og nær umulig å cannulate.


Sykepleiere kan bare bruke en arm fordi min lymfeknuter hadde fjernet på den andre siden i løpet av mastektomi og ingen cannulations eller injeksjoner bør gjøres på den siden å forsøke å hindre infeksjon. Dårlig sykepleiere! Meg en sitrende vraket og ingen årer å bli sett. Det lot meg mye stress, men de klarte det hver gang. Nesten ingen kreft sentre i UK bruk portacaths - som er den vanligste tilnærmingen til dette problemet andre steder i verden.


Jeg var ganske heldig som ikke har opplevd for mange bivirkninger under min herceptin behandling. Jeg opplever diaré, men selv om dette er ubehagelig, det er overkommelig. Videresende planlegging om plasseringen av toaletter og Imodium i vesken!


Influensa som symptomer er også vanlig etter administrasjon av stoffet.


En av de mer alvorlige herceptin bivirkningene er en reduksjon i hjertefunksjon. Hvis du vil overvåke dette er det normalt å ha en injeksjon brøkdel skanning hver tre måneder å finne ut hvis noen skade er gjort. Disse skanner skremte meg først som jeg ikke ønsker noe å avbryte min behandlinger, men jeg trenger ikke bekymret som min hjertefunksjon forbedret på Herceptin. Stol på meg for å være annerledes!


Folk kan også oppleve allergiske reaksjoner, og dette er grunnen til at de første to behandlingene er vanligvis gitt i sykehus.


Mitt budskap til noen der ute som er embarking på Herceptin behandling er det er ikke så ille som kjemoterapi, er det virkelig livet lagring, og det vil være før du vet det! Feste med det og se det gjennom. Det er tøft, men du vil bli glad du gjorde når det er over.

No comments:

Post a Comment