Monday, November 5, 2012

Dusj mennesker med kjærlighet

Min yngre bror, Junaid, gikk bort sist etter en to års kamp mot kreften. Han døde som jeg holdt hendene på Sunnybrook Hospital i Toronto på 19 mars 2008 kl 11: 10. Våre hele familien var der på sengen hans da han gikk bort. Han var bare 33 år gammel.


Spesielt vanskelig å bjørnen var det faktum at bare litt over et år i min brors sykdom han hadde gjort en mirakuløs utvinning etter varig flere runder med kjemoterapi, stråling og ulike alternativ helse-behandlinger. (Når Junaid først ble diagnostisert med stadium fire base tungen kreft, han fikk 7 måneder å leve med mindre enn en 10% sjanse for å overleve).


Dessverre, et par måneder etter utvinning, kreft gjenoppstod med en hevn. Svulsten på undersiden av tungen startet voksende og spise gjennom følsom nerve og tannkjøtt vev-til slutt fortærende en del av hans kjevebeinet.


Smerten var så uutholdelig (til tross for alle de forskjellige smerte meds han var på) at han ønsket å avslutte sitt liv ved mange anledninger. Bare prøver å håndtere smerten var en pågående kamp med hyppige besøk til legen sin smerte. Det er en fryktelig sykdom som ingen skal måtte gå gjennom.


Jeg er forbløffet over den enormt mot og indre styrke min bror vises gjennom hele denne ildprøven. Hans drøm var å bli en skuespiller; og til tross for sin svekket tilstand og slurred tale, han holdt på audition for deler selv om han holdt komme skrudd ned gjentatte ganger.


Han levde og døde hederlig og var den mest ærlige personen jeg noensinne har kjent. Jeg er veldig takknemlig for tiden jeg måtte tilbringe med min bror før han gikk bort. Han er min rollemodell og helt som lærte meg mange verdifull livsvisdom fra hans eksempel.


En dag da min bror Junaid bodde på sykehuset, ville en venn av hans droppet av vårt hjem håper Junaid være der. Jeg har beskyttende blokkerte inngangen verandaen og fortalte ham min bror ikke var i. Han hadde et grep av stål når vi ristet hender, og jeg dannet umiddelbart et inntrykk om denne personen.


Jeg senere fortalte Junaid om hans venn slippe av og nevnte at han så litt ut som en gate thug. Uten savner en beat, min bror dekket trach tube i halsen med fingrene og anstrengt i en raspy stemme: "han har bodd et hardt liv, og har ingen til å elske ham. Du må dusj mennesker med kjærlighet-fordi ingen andre vil."


Mine knær nesten spent som jeg kjempet tilbake tårene. Min yngre bror var lærer meg en leksjon i ydmykhet og kjærlighet. Jeg var skamfull av meg selv for å ha dømt noen jeg knapt visste.


Jeg lærte at min bror hadde blitt venner med en rekke personer som de fleste av samfunnet hadde avvist, og han overøst dem med kjærlighet og godhet.


Hva en kraftig melding. Jeg tror vi kan alle gjøre en forskjell i verden av dusjing mennesker med kjærlighet. Og det tar ikke mye. En slags gest til en nabo. Fanger noen gjør noe riktig. Hjertelig innbydende en nykommer som føles malplassert i en gruppe. Besøke en syk medarbeider på sykehuset. Utlån en hjelpende hånd eller gi oppmuntring for alle som trenger det.


Dusj mennesker med kjærlighet.


Du vet, jeg har brukt en langvarig prøver å finne ut nøyaktig hvordan å bryte denne nyheten til deg. I mitt ønske om å hedre min bror og øke bevisstheten i en stor måte, overveldet en ødeleggende lammelse meg - rendering meg uskikket og ikke vite hva å gjøre.


Hvor ironisk at jeg fant svar på problemet mitt i boken min egen helten sjel! I kapittel med tittelen "Fred" begynte jeg med Anne Franks sitat: "hvor herlig det er at ingen må vente et eneste øyeblikk før du begynner å forbedre verden."


Jeg tar Anne Franks meldingen til hjerte ved å ikke vente og starter nå. Jeg er frivillig for den kommende kanadiske Kreftforeningens "Relay for Life" for å skaffe midler til kreftforskning og støttetjenester mens feire kreft overlevende og huske kjære mistet til kreft.


Jeg har satt opp en hyllest side med et bilde av min bror, for å hedre hans budskap og bidra til å skaffe midler til kreftforskning. Hvis du ønsker å gi et bidrag, vennligst besøk: http://convio.cancer.ca/goto/junaidkhan


La oss gjøre vår del i å gjøre kreft historie, slik at vi kan hjelpe redde liv og hindre noen fra å gå gjennom hva min bror hadde å gå gjennom. La oss ikke vente-la oss starte nå!


"Jeg har funnet at blant sine andre fordeler, gi frigjør sjelen til giver." -Maya Angelou

No comments:

Post a Comment