Sunday, May 13, 2012

Håret til overs

«Jeg vil vite litt om dere selv,» sa min professor i begynnelsen av klassen vår første franske. Vi tok svinger introdusere seg selv før vi har nådd den siste personen, en ung kvinne som har en fargerik toque som introduserte seg selv som Amber.


Amber fjernet hennes toque og avsløre en hairless hodet, sa: "Jeg kan også fortelle deg om min mangel på håret."


"Du er antagelig tenke jeg er en slags gjengen medlem eller prøver å gjøre en fashion statement," sa hun. "Men jeg er ikke. Jeg har kuttet håret mitt i ære av min venn Julie som mistet håret mens under behandling for kreft. Jeg har donert håret mitt slik at en parykk kan gjøres for en kreft pasient."


Amber forklart, "medisiner som brukes i kjemoterapi behandling angrep kreft celler, men dessverre, de også angripe andre celler, inkludert de i håret røtter. Julies Hårtap er en midlertidig bivirkning."


Tør å aksje


Å miste håret, Amber forklart til meg etter klasse, er en traumatisk opplevelse ofte for kreftpasienter, og å ha muligheten til å bruke parykker eller andre hodeplaggene hjelper pasienter gjenoppbygge tillit og øke selvtillit. Amber sa, "Du vet det gamle ordtak, 'når du ser bra du føler deg bra." " Hun fortalte meg å sjekke ut Look Good Feel Better programmet, en kanadisk ideell organisasjon som hjelper personer med å takle utseende-relaterte bivirkninger av kreft og behandling.


Da jeg spurte hvordan jeg kunne gå om donerer min egen hår, pekte Amber meg i retning av den kanadiske kreft-samfunnet. Selv om samfunnet ikke delta i fabrikasjon av parykker, gir det pasienter og givere med informasjon om hår-donasjon programmer.


"Donert hår må være i form av en ponytail eller flette, ren og tørr, og ikke kjemisk behandlet," fortalte Amber meg. Og det tar mer enn én ponytail å gjøre en naturlig hår parykk. Donasjoner, ifølge Amber, er alltid svært etterspurt.


Parykker gjort fra menneskehår kan samsvares tett med en pasients opprinnelige hårfarge og tekstur og kreftpasienter oppfordres til å lagre en lås og et bilde av sin egen hår før du starter kreft behandling.


Omsorg for naturlig hår parykker er enkelt; de kan vasket og stylet med alkohol-fri, naturlig shampoos og conditioners styling produkter.


Men parykker er ikke for alle. Så finnes det andre hodeplagg-alternativer inkludert hatter, bomull skjerf og turbans og stilig hairpieces som bangs ponytails og sidepieces som kan knyttes til en lue.


"Min venn Julie ble veldig rørt av min donasjon," sier Amber. "Det er en god sak, og det virker som en liten offer å gjøre."


Da jeg kjørte hjem fra skolen den dagen, for første gang i mitt liv gledet jeg seg til å ha en barbert hodet.

No comments:

Post a Comment