Friday, December 16, 2011

Spørsmål til spør deres doktor om kjemoterapi behandlinger

Kjemoterapi er behandling av kreft med stoffer som kan drepe kreft celler. Disse stoffene er ofte kalt "anti-kreft" narkotika. Deres doktor anbefaler en passende kjemoterapi plan basert på din sykejournaler, type kreft, omfanget av kreft, gjeldende status for helse og oppdaterte forskning.


Mange mennesker hører om kjemoterapi fra familie og venner, eller Les om den i bøker og brosjyrer. Hva du hører og lese kan gi deg en generell idé om kjemoterapi behandlinger; men kanskje all informasjon som gjelder ikke for deg og din spesielle situasjon. Før de bestemmer seg å begynne kjemoterapi, bør du spørre din lege spørsmål som vil hjelpe deg å forstå behandling og hva du kan forvente under behandlinger.


Noen viktige spørsmål å stille legen er:


• Hvorfor trenger kjemoterapi?


• Hva er risikoen av kjemoterapi?


• Hva er fordelene med kjemoterapi?


• Hva håper du i kjemoterapi vil gjøre for meg?


• Hva er detaljene i kjemoterapi behandlinger i mitt tilfelle?


• Er det andre mulige behandlingsmetoder for min type kreft?


• Hvilken type kjemoterapi narkotika jeg får?


• Hvordan vil kjemoterapi narkotika gis til meg?


• Hvor lenge vil jeg motta kjemoterapi behandlinger?


• Hvor lang tid vil hver behandling siste?


• Som vil gi meg behandlinger?


• Hvordan vil jeg føler under kjemoterapi?


• Det er kort sikt side virkninger av kjemoterapi?


• Er det noen langsiktige bivirkninger av kjemoterapi?


• Hvor fort kan jeg forvente noen bivirkninger til å oppstå og hvor lenge vil de vare?


• Hva kan jeg gjøre for å forberede seg på noen bivirkninger?


• Er det medisiner som er tilgjengelig for å hjelpe meg styre noen bivirkninger som jeg kan ha?


• Kan jeg fortsette å arbeide eller gå på skole under behandling?


• Vil jeg se en lege på hver behandling?


• Bør jeg ta et familiemedlem eller venn sammen til hver behandling?


• Vil jeg trenger noen til å drive meg til og fra behandlinger?


• Hvordan vil vi vite om kjemoterapi behandlinger fungerer?


• Når jeg er ferdig med kjemoterapi, hva slags oppfølging omsorg jeg mottar?


• Hvilke aktiviteter bør jeg gjør eller ikke gjør å ta vare på meg selv?


• Er det ingen kliniske forsøk for min type kreft?


• Hvilke andre ressurser tilbyr informasjon og støtte til kjemoterapi pasienter?


Når du setter deg ned og spør legen disse viktige spørsmål angående kjemoterapi, kan følgende tips hjelpe deg med å holde oversikt over informasjon som du lærer i løpet av besøk med legen din:


• Ta en venn eller slekt medlem for å sitte med deg mens du snakker med legen din. Dette vil hjelpe deg å forstå hva legen sier under ditt besøk, og de kan bidra til å friske opp hukommelsen etterpå.


• Spør deres doktor trykt informasjon som er tilgjengelig på din bestemt type kreft og behandling.


• Ta notater under avtalen. Hvis du trenger mer tid til å skrive spør deres doktor å snakke sakte.


• Kan du spør Hvis du kan bruke en båndopptaker under ditt besøk. Ta notater fra båndet etter besøket er fullført. På den måten kan du se gjennom samtalen senere så mange ganger du ønsker.


Kjemoterapi er vanskelig for noen å gjennomføre men hvis du er forberedt ved å vite hva du kan forvente i hele behandlingen du kan være i stand til å håndtere det bedre, både fysisk og mentalt

No comments:

Post a Comment