Sunday, July 15, 2012

Ved alder 88, kreft overlevende finner Healing I musikk

Ruth Yorkin Drazen var 69 når ektemannen døde av prostata kreft. Hun trodde hun ville være vettskremt da han døde, bare for å oppleve et helt forskjellige følelser.


"Det var hans har en vei ut til fred," sier Drazen, nå 88. "Og hvis du elsker noen, du vil at ikke de skal lide."


Hans bortgang og realisering at så mange mennesker ble brukt med frykt ved tanken på død, ledet Drazen å lansere en helt ny karriere i hennes tidlig 70s: dokumentar filmskapning.


Hennes første funksjonen, "På the Edge of blir: Når leger konfrontere Cancer," beskrevet doctors' personlige reiser som pasienter. Og hun stoppe ikke der.


I April, vil PBS luften Yorkins femte film i 13 år _ en titt på livet av komponisten Gustav Mahler. Filmen er ikke bare en kombinasjon av mange emner som interesserer Drazen _ psykologi, filosofi, religion og musikk. Det er også en hyllest til skjønnheten i livet, noe Drazen mener mange mislykkes å sette pris på.


"Helbrede den verden _ det er hva min intensjon er," sier hun. "Og jeg føler meg så heldig at jeg er her for å gjøre."


Drazen ble født i Washington, Pa., den eldste av tre barn i en middelklasse-familie. Hennes foreldre utsatt henne til musikk tidlig å ta henne til konserter i Pittsburgh som barn og oppmuntre hennes piano studier.


Hun fortsatte med å studere piano ved The Institute of Music i Philadelphia. Hennes første ekteskap endte i skilsmisse, delvis på grunn av stress død parets baby gutt. Barnet, Anton, døde av en sjelden genetisk sykdom før han slått 1. Hennes sorg over hennes sønn sparked Drazens interesse i herding genetiske sykdommer. Hun tilbrakte år arbeidet for Muscular Dystrophy Association og National genetikk Foundation.


Drazen bor i en leilighet i Manhattan. På sin side er en walker at hun har brukt helt siden alvorlige hennes hals i et fall tre år siden. Hennes mentale behendighet er Grenseløst, imidlertid, og hun snakker med tillit og verve at kantlinjer på sveisen.


Ektemannen 28 års kamp med kreft, og elementene i omsorg han fikk på sykehuset, tjenestegjorde som en katalysator for hennes foray i filmskapning, men røttene av hennes interesse i håndteringen av liv og død gå tilbake videre, sier hun.


Jeg tror det var styrken av min filmskapning,"sier hun. "Fordi i virkeligheten, jeg har blitt ser for henne."


"Valget er ditt," så en dokumentar som hun produsert et par år siden, på livet og filosofi av Viktor Frankl, en psykiater og Holocaust overlevende som forfremmet troen på at man's primære motiverende makt er hans search for meaning. Award-vinnende filmen inkluderer opptak av Frankl forelesninger samt intervjuer med leger og pasienter som har endured kreft og andre sykdommer.


"Det er mulig for folk å har en legeundersøkelse problem og fortsatt har et godt liv," sier hun. "Det er mulig å slå de mest negative erfaringene til noe positivt, og det er hva vi trenger å gjøre mer av og være mindre selv-sentrert."


Hennes kommende filmen Utforsker rollen med musikk i healing og hvordan komponisten slått til musikk til å håndtere ofte vanskelige omstendigheter. Drazen sa hun først ble en lidenskapelig fan av Mahler i hennes tidlig 20s, etter høre noen av hans musikk og er overveldet.


Jeg tror han er min rette,"sier hun av østerrikske komponisten, som døde i 1911. "Livet er så urolig og han gir aldri. Det er noe jeg elsker om ham. Hver gang jeg vondt, går jeg for ham. Han hjelper Påminn meg at dette, skal passere."


Drazen hensikt å fortsette. "Jeg vil gjerne, før jeg forlater, å lage en film som skal adresse frykt på sitt høyeste nivå," sier hun legger til at hun vil også skrive en bok.


Tross alt, hun kan ikke frykte døden, men hun frykter noe annet: pensjonere seg


Denne artikkelen er tilgjengelig for på nytt for nettstedet og nyhetsbrev, forutsatt at du vedlikeholder sin opphavsrett integritet og ta med signaturen.

No comments:

Post a Comment