Wednesday, July 11, 2012

Arnold Palmer svinger det For kreft

Prairie Dr Magne, forfatter av kreft gratis For livet


I flere tiår, har Arnold Palmer navnet vært synonymt med en golf karriere som få profesjonelle golfspillere kunne rival. Tross alt, kan få lå hevder å vinne 92 profesjonelle titler, 62 som Palmer vant på amerikanske PGA-touren. Men det er mer til Palmer enn en drapsmann swing. For denne prostata kreft overlevende, er en fremtid der kreft ikke drepe blitt et større mål enn ubegrensede hull i ett. Palmer, kjent for hans magnetisk personlighet så vel som hans sportsmanship og business skarpsindighet, ser kreft som en formidabel motstander, og han har brukt år [og millioner av dollar] for å finne en kur.


Palmer sier sin Hovedmålet er å oppmuntre folk til å ha helsesjekk å forenkle tidlig diagnose av kreft. "Som er mest viktig fasett av kur," sier den 76-år gamle. "Du bare ikke kan stå til side og håper at du ikke har det, og du kan ikke lage unnskyldninger for ikke å ha deg selv merket. Ingen er ute av skogen så langt som å ha kreft er bekymret."


Disse er ikke bare tomme ord. Palmer ikke bare overlevde prostata kreft, som ble oppdaget og behandlet i 1997, men hans elskede første kone Winnie, ble diagnostisert med peritoneal carcinoma i 1998 og døde av sykdommen ett år senere. Hans datter Amy Saunders, nå 48, var først i familien å bli diagnostisert med kreft. Ved alder 32 med fire barn fant Saunders ut hun hadde brystkreft i 1990.


"I min tidlige dager jeg ble skremt av 'C' ord," minnes Palmer. "Det var en mangel på kunnskap så mye som noe annet, men jeg ønsker ikke å snakke om den." Nå, Palmer snakker om kreft hele tiden og sier hans innsats er motivert ved å gjøre hva som er i beste for de som kan bli hjulpet av forebygging og tidlig avdekking.


Tidlig på ga en lege henne en 15 prosent sjanse til gjenlevende fem år. "Jeg ikke ønsker å håndtere sturen tanken som min behandling vil ikke kanskje fungere," sier hun. "For å overleve kreft, du vil være realistisk, men velge å være optimistisk er avgjørende. Det var hvordan min far håndteres ting når han ble diagnostisert med prostata kreft."


Når Palmer ble diagnostisert, hadde han allerede vært en omsorgs-arbeider hans datter. Likevel, til tross for det faktum at han var tilbake på golfbanen to måneder etter kirurgi, det var en intens mengde bekymring om utfordringene. Som Saunders minnes, traff diagnosen familien vanskelig. "Jeg tror dette var en gang jeg så litt mer sikkerhetsproblemet i min far." For Palmer, får syk var ikke et alternativ, spesielt etter å ha slike respekterte golf-karriere. "Det var ikke andre alternativer for ham," sier Saunders. "Han elsket spillet så mye. Det var hans liv."


Palmer innrømmer lett det var sin avdøde kone av 45 år (giftet seg på han nytt i januar 2005) som hjalp ham med å komme gjennom hans kirurgi og behandling. Deretter, når Winnie ble syk, så Saunders hennes far endre. Palmer begynte å utvikle seg til en talsmann for kreft-programmer støtter tidlig diagnose og forskning. Jeg tror han ble mer opptatt av å bekjempe kreft spesielt på grunn av min mor,"sier hun. "Vi begge hadde hell til å ha et annet utfall, men når du ikke gjør det, det gjør at du går gjennom forskjellige faser av sinne, skuffelse og frykt, og som gjør du ønsker å bekjempe den enda vanskeligere og finne ut hva du kan gjøre."


"Kommunikasjon ikke var så god som jeg følte de bør være mellom leger og forskere," sier Palmer. "Nå, jeg tror at kommunikasjonslinjen er åpne opp. Det er en av de viktigste tingene for forebygging og helbredelse av kreft."


Ved roret av kampen mot prostata kreft, har Palmer blitt et sjømerke av håp. Han ikke bare snakker svært åpenlyst om sin egen erfaring med sykdommen, han også oppfordrer menn å få prostate spesifikk antigen (PSA) tester og gå for årlige eksamener.


Palmers største samlingspunkt gråte er å være positive, selv til tross for en dårlig prognose. "Hvis du nærmer deg kreft fra en negativ ståsted, det kommer til å være vanskeligere å gå tilbake til din normalt liv. Det positive jeg-can-beat-dette ramme i sinnet vil gå en lang vei."

No comments:

Post a Comment